Sunday, January 04, 2015

Mari menabung bersama Emir

Company saya cuti  Jumaat yang lepas, semasa orang lain sibuk bekerja, saya ambik kesempatan ini untuk menyelesaikan tugas-tugas yang waktu urusannya adalah waktu kerja. Sebenarnya banyak kali i cube pergi ke bank bersama Emir, tapi asyik tak berkesempatan . Jadi i pun ambik Jumaat lepas untuk bawa Emir ke bank. Sebenarnya tak payah bawa Emir ke bank pun, tapi i nak dia rase macam mana valuenyer simpan duit dalam bank.

Duit-duit ini sebahagian besar adalah duit raya Emir... Lama betul kan i ni simpan duit-duit ni.. :) Alhamdulillah rezeki Emir murah, terima kasih kepada semua yang sudi bagi Emir duit raya.


Sebab dah lama sangat tak pergi bank, duit syiling Emir dah penuh sampai 4 tabung ni. Emir pun kalau i bagi duit belanja, ada lebih dia akan masukkan dalam tabung ni.. Tabung-tabung ni kecuali katak tu adalah hadiah orang bagi semasa birthday Emir. Ini lepas saya dah selesai korek syiling-syiling dari tabung tu..


Penuh satu beg plastik AEON duit syiling, sampai terkoyak lah beg plastik sebab berat sangat. Tidak lah saya kire berapa sebab banyak sangat sen sen. Rupenyer bila bawak pergi bank, duit syiling ni bank akan ambik masa 3 hari untuk kira. Ingat boleh tahulah jumlahnya hari ini jugak.. nampak nyer minggu depan la saya boleh tahu jumlah nyer berapa. 

Even mula-mula, duit kertas note dekat atas tu pun bank nak ambik masa 3 hari, nasib ada satu staff ni datang dan kata dia akan kira. bayangkan 3 hari.. dah la banyak duit kite bagi, serah bulat-bulat macam tu je.. memang lah satu staff ni, tak logik betul.. nasib ada satu staff lagi yang baik hati..


Saya simpan duit Emir di Yippie Bank. Senang nak manage sebab saya pun gune Maybank.. 


Selama beberapa tahun saya menabung untuk Emir, first time saya tunjuk buku bank dekat Emir.. terkejut dia dan efeknye, lepas tu Emir lagi semangat nak menabung.

Yerp, menabung ni, sikit-sikit lama-lama jadi bukit, cuma kene displin saja. Jujurnya saya menabung untuk Emir lagi displin dari saya menabung untuk diri sendiri :p

2 comments:

  1. betul mira. menabung utk anak lebih displin dari menyimpan utk diri sendiri. tak tau knp gitu. maybe kita rasa responsible utk anak tp utk diri kita... alaaa relax lah bulan depan pun takpe. kot.

    ReplyDelete
  2. I pun bukakkan Dania Yippie Care masa umur Dania 3 bulan untuk pelajaran. Yippie jugak. :-) Lamanya baru u simpan duit raya Emir ya. I terus simpan. Kalau ada syiling selalunya i akan kira dan asingkan ikut nilai. Kalau u buat gitu hari tu jugak boleh pihak bank masukkan duit. Moga duit Emir akan terus beranak lagi yer.... :-)

    ReplyDelete

Tell me something

 

| | | I'm Ibu Emir | | | Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez