Thursday, January 24, 2013

Islamic education

Salam Maulidul Rasul.

Kita ni beruntung duduk dekat negara Islam, bila adanya hari kebesaran dalam Islam, negara kita membenarkan seluruh rakyat untuk bercuti. Tapi, terpulanglah pada diri kita macam mana kita nak amalkannya. Banyak orang refer cuti = boleh bangun lambat..

yes, saya pun tak terkecuali.. 

Dalam kita meraikan hari Maulidul rasul ni, kita ni bukan saja nak tengok apa yang kita dan keluarga kita dah laksanakan, tapi juga apa yang orang lain dah lakukan.

Bercakap pasal Emir, Alhamdulillah, seronok dengan perkembangan Emir.. masuk bulan Februari ni cukup setahun kami hantar dia ke kelas mengaji, cuma tahun ni berbeze sikit sebab Emir berada di tempat dia mengaji separuh hari. jadi lagi banyak yang Emir pelajari..

Emir bermula dengan kosong, rasa malu pulak nak bercerita. serupa macam kami ni tak mengajar apa-apa pasal agama dekat Emir. Masa dia masuk tahun lepas, Emir cuma tahu baca doa tidur, dan iqra' sampai level  3. Al-fatihah yang lain, dia tak tau. Sebelum ni, solat kalau mood dia tengah rajin, dia akan ikut, tapi tiada bacaan yang dia tahu..

saya memang risau. Yelah, kalau ingat balik keadaan saya masa umur dia, masa tu saya dah lepas dah baca ayat kursi (hafal lagi), solat dan baca Muqaddam, almaklumlah masa tu saya memang agak rapat dengan arwah tok wan dan opah saya, jadi senang sikit. Cop, Emir pun memang rapat dengan mak dan ayah saya, cuma mungkin sebab kami tak tinggal sekali, jadi agak berbeza sikit.. selalu berjumpa, tapi sekejap2 Dulu arwah tok wan dan opah saya memang kerap sangat datang KL dan tinggal di rumah.

Lagi satu pulak, Emir ni memang susah sangat nak terima apa yang mak ayah dia ajarkan. tak kiralah bab agama ke, ajar dia math ke, bm ke, ya Allah, kalau macam kami nak ajar macam ada je tak kena..

Jadi bila Emir masuk kelas mengaji tu, saya memang dah pesan dekat ustazah dia Emir banyak bende dia tak tau.

Tapi alhamdulillah, Emir ni terang hati saya rasa.. (budak-budak memang senang nak terima), tak sampai dua tiga minggu saya dah nampak perkembangan dia.. ada satu perasaan yang u tak boleh nak cakap bila u tau anak u dah pandai agama. its so much different rather seeing him speaking in Englih.. seriously..

bila tengok Emir dah pandai solat, saya macam terkejut, sangat terkejut, bacaan lancar, berani baca kuat-kuat.. cepat sungguh, banyak betul pahala cikgu, bukan senang nak didik anak orang lain.. lepas solat, siap berzikir lagi...

Dekat rumah, walaupun disuruh, tapi tak menjadi masalah untuk ajak Emir solat.. yes, kadang-kadang dia liat jugak, tapi selalunya, suruh je bangun n solat, dia akan terus bangun dan ambik wuduk..

Again, tak sampai beberapa bulan, dalam bulan june tahun lepas, Emir dah naik alQuran. Ingat balik masa dia balik rumah bila dia bercerita "Ibu, teacher asked me to bring Quran to AlHidayah", i macam kurang kepercayaan, siap telefon and jumpa cikgu lagi.. 

But ustazah said, "he is ready to read Quran"

Masa tulah mak I beria buat pulut kuning.. i pun masa tu rasa seronok.. seronok babe anak naik Al-Quran.

bila test Emir baca Quran -- yes!!! sungguh, memang dia tahu baca. Terkejut ok, blame me, i underestimated his ability :(

Dekat Sri Bangsar, Emir macam ustaz pulak. Cikgu-cikgu Melayu dekat situ banyak bagi komen yang Emir rajin ajar kawan-kawan dia, in fact kawan-kawan dia lagi nak dengar cakap Emir dari cikgu bercakap. Emir bila time agama, sebab dia ada sikit advanced knowledge, he would help the teacher to teach his friends. Lagi satu, sebab sekolah tu mix, jadi balik rumah, i kene pandai cari jawapan bila Emir bercerita pasal konsep Tuhan and agama dan kene sangat berhati-hati dan lebih berfikir dalam memberi jawapan.

Tahun lepas, Emir puasa penuh (i think dalam satu hari je ponteng),and it was not  that easy for him. Mana taknya, sekolah nyer sekolah campur, and he was the only child yang puasa. Bila snack time ape semua time, teacher dia cakap, dia mintak izin suruh asingkan dia jangan bagi tengok makanan.. Nak nangis tak dengar? how determined he was to puasa penuh.. (and I tak pernah sebut apa-apa ganjaran kalau dia dapat puasa penuh).. 

Emir memang minat agama. dan sekali lagi, saya diduga, sekolah apa yang jadi pilihan untuk Emir.. sekolah agama vs sekolah kerajaan. Tapi saya dan suami ada alasan tersendiri kenapa kami pilih sekolah kerajaan. Walaupun ada suara-suara yang kata "anak sorang, takkan tak mampu kot nak hantar sekolah agama'.. :) its more to personal decision.. insyaAllah didikan agama saya dan suami takkan abaikan walaupun mak paknya biase-biase aje..


Dan alhamdulillah, bak kata suami saya "hilang segala masalah dunia bila lihat anak jadi imam".. Yes, emir sekarang dah beberapa kali jadi imam di sekolah..

yang kelakarnya, baru-baru ini, di sekolah ada pelajaran Tasmik - mengaji. satu hari tu Emir balik awal, patutnya balik 1.30, bapaknya memang datang ke sekolah 1.30 lah, sekali bila ambik Emir, Emir tanya kenapa ambik dia lambat sangat, sebab dia keluar pukul 1, dia cakap ustazah tak bagi dia masuk kelas tu sebab dia dah pandai baca Quran.. huhu.. but anyway, i wrote an email to the teacher, so sekarang ni emir join je kelas tu.. tak ade salah pun..

Itulah cerita saya.. ini adalah lebih kepada catatan seorang ibu terhadap anak dia. ramai anak-anak kawan saya yang jauh lagi tinggi ilmu dia, sampai saya pun naik segan dengan "kekurangan" saya.. InsyaAllah saya dan suami akan beri contoh yang terbaik untuk Emir supaya dia tahu Islam adalah the way of life..

Untuk kita semua.. tak ada bende yang kata kite terlambat dalam belajar agama. Masih ada masa untuk kita, janji kita usaha ke arah itu. InsyaAllah,  kita akan diberkati olehNya dalam perjalanan itu.. dan, lagi dekat kite dengan Dia, lagi tenang hidup kita, dan insyaAllah, lambat laun Dia akan memakbulkan doa kita.. anyway, I have gone through this phase..

Salam Maulidul Rasul.. 


3 comments:

  1. wahhhh me rasa teruja dengan emir. Moga jadi anak yang soleh ye sayang :-) alhamdulilah...

    ReplyDelete
  2. :)..6 bln pertama kt skolah Umar refuse nk jd imam ..sbb die mcm pelat sket, amlu kot dgn kwn2..skg alhamdulillah, siap offer diri nk jd imam..hehehe..yes, as parent mmg tggjwb kite nk provide education kt anak2 kan..good emir, dh quran!

    ReplyDelete

Tell me something

 

| | | I'm Ibu Emir | | | Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez