Sunday, December 21, 2008

Tak salah rasanya kalau saya amat fussy dan teliti dalam nak pilih siapa yang patut jage anak saya selepas ketiadaan maid. Maklumlah anak sorang, semua nye kene tip top. Dalam mase memilih dekat mane patut hantar sekolah, baru saya realize yang banyak tempat yang paginyer tadika dan petangnyer terus sambung as nursery.

Tapi disebabkan kawasan saya tinggal tu tak banyak melayu, nak nak dekat kawasan tempat saya keje dikategorikan class A kat KL ni, nak cari tempat yang sesuai dengan bajet kite dan orang nyer bagus amat lah susah. Tambah2 kami tak kenal sesiape pun dekat kawasan tu samada yang boleh recommend kat mane yang sesuai.

Mase nak cari tempat Emir, kami buat dalam waktu yang kelam kabut, saya tiada mase nak jenguk dari satu sekolah ke satu sekolah, dari satu rumah ke satu rumah tanye siapa yang sudi jage anak saya. jadi Internet plays a very important role mase tu.

Saya cari tempat yang mane Emir boleh belajar banyak bende. Saya memang cari tempat yang mane English bahasa pengantara. bukannya ape, kita kat rumah dah lah cakap Melayu, mulut kami berdua memang mulut melayu, macam mane try cakap orang putih pun, kami selesa cakap bahasa melayu, jadi kalau nak ajar anak cakap mat saleh ni, setakat basic boleh lah.

Dah alang-alang kawasan kami banyak orang asing, saya mula lah cari tempat macam tu. Cari tempat yang sekolah nya banyak anak orang asing. Ya, memang banyak, pilih saja. So checklist yang kedua ni tak susah.

Yang susahnya, kami nak cari tempat yang boleh ajar English and agama at the same time. Ini memang tak banyak. Boleh katakan takde. Ada satu Qids Montessori dekat Sri Hartamas, tapi bile kami datang, rumah tu macam dah lame orang tak duduk. Tak nampak macam tadika. Telefon pun tak berjawab. Sebab kami kesuntukan masa, Qids ni ditinggalkan sepi.

yang terkejutnya, saya ada telefon sebuah taman asuhan dekat TTDI, nama nya memang nama Melayu, setiap kali saya telefon saya akan tanye siapa owner nya dan memang terkejutnya saya tadika ni dimiliki oleh orang yang bukan Islam.

Sebenarnya sekolah Emir ni saya telefon antara yang terawal. Tapi saya tolak tepi dulu sebab yurannya teramat lah mahal. Lagi mahal pada saya bayar maid dulu. Tapi lepas dah tambah tolak sane sini, nak nak saya memang cari Orang Melayu supaya makan minum anak saya terjage, saya pun pilih lah di sini. dan hasilnya, Alhamdulillah. Emir banyak perkataan mat saleh keluar dari mulut dia dan dia pun nampak banyak perubahan.

Cuma yang saya terkilan, kenapa kite dekat negara Islam , nak cari tempat yang memang pratikkan dunia dan akhirat sangat susah. Ok, mungkin kawasan saya cari tu banyak orang putih, so business tadika dan taman asuhan mesti selari dengan kehendak. Tapi malangnya, saya tahu, tadika yang mementingkan agama meninggalkan pulak apa yang patut dipinta duniawi.

Memang ya, tadika anak saya memang tiada langsung diberikan didikan agama. Semuanya kene serap dari rumah. Sedih memang lah sedih. Tapi saya tanamkan jugak, kalau kite nak didik anak kita, memang boleh. Sekarang ni saya mula dengan ajar Emir doa-doa basic. Setakat ni cuma terror buat gaya doa dan "Amin" sekuat hati, nak menyebut ayat Doa memang tak reti.

Macam mane pun, saya kene face the fact yang anak kita kalau kita ajar punyer lah susah nak ikut cakap kita. nak nak bende yang tak pernah dengar. tapi orang kata bab bab agama ni kalau dia selalu nampak kita buat, automatik sendiri boleh ikut. Sebab tu, saya buat dengan diri saya dulu depan dia, dan memang nampak kebenaran kate itu. Instead of saya suruh emir angkat tangan dan berdoa. Takmau nyer dia.

Kadang-kadang rase jugak nak panggil ustaz ke ustazah ke ajar Emir. Tapi tak logik jugak nak panggil ustazah ustaz ngajar dia, baru 2 tahun. So the best way now is, mak buat anak ikut. Orang kate sikit sikit lame lame jadi bukit, saya harap macam tu lah nanti Emir. Saya ingat mase kecik dulu, mama saya yang ngajar saya Muqaddam dan seingat saya, umur 4 tahun saya dah boleh bace Muqaddam, umur 8 tahun baru mama saya hantar saya ngaji and dalam tahun yang sama juga saya dah naik Al-Quran. Ok kalau tak dalam tahun yang sama the following year. So memang saya rase, ibu mainkan peranan yang penting dalam soal macam ni.

Tapi paling utama esok, saya nak pastikan anak saya jage solat. Bukan setakat jage solat, tapi menjaga waktu solat juga. Untuk itu, saya kene perbaiki diri saya dulu.

8 comments:

  1. Mira, kat my place ade 4 or more kindies yang ajar agama. CIC obviously concentrate more on religious studies, then even some francise kindies ade teaching Agama subject. I think these pppl open around this area coz majority are muslim, i think near ur place takde coz kat situ minority, so maybe takde market... Mai pindah sini laa..huhuuhh

    I have found a place for Aidan..tapi tempat tuu jauh skit..around 10 mins plus traffic jam maybe 25mins kot... tapi stil belum decide ni

    ReplyDelete
  2. i hear u.. i SO hear u. i feel the same with too. i want to educate my children with a solid religious background. insyaalllah mira, if we start with ourselves first, God'll help us pave the way.

    ReplyDelete
  3. bagus,mulakan skit2 dari rumah. biar bile dia belajar kat sekolah, dia tak pelik.

    susah nak cari mak yg amik berat hal agama anak2 zmn skrang ni. tahniah mira :D

    ReplyDelete
  4. dotty: yeah, thats y i said, sebab tempat ni banyak expat, sebab tu macam tu. is aidan's kiddie in ttdi ? kalau macam kat ur blog tu pun nampak interesting jugak :D

    BabyBooned: yeah yeah, dulu bab agama ni untuk kite je, sekarang ni kene ingat anak tu untuk kite dari Dia, so kene semai dari kecik before its too late kan..

    ReplyDelete
  5. Farah: jangan la cam tu farah, mira ni bukannye tinggi mane pun, banyak lopong lagi.. tak tiket air asia leh ? hahahaha

    ReplyDelete
  6. insya-Allah semuanya bermula dari rumah, Mira & ia bermula dari ibu.

    rumah bukan je tempat kita rehat2, lepak2, seronok2 anak beranak tapi peranan paling penting rumah adalah sebagai fortress dari segala macam benda kat luar sana.

    jadi, rumah mestila lebih tip top kan?

    biarlah hantar anak ke mana2 pun, yang penting di rumah dia tengok sendiri practical life yg begini begitu, insyaAllah akan terus terpahat dalam diri dia walau ke mana dia pegi.

    belajar kat sekolah agama mana pun, kalo kat rumah jadi tempat lepak2 je... possible tak lama2 semua yg belajar kat sekolah main pudar & pudar.

    aha. cakap macam terer je. kehkehkeh.

    sama-sama la kita berusaha jadi ibu terbaik!

    ReplyDelete
  7. farah:ha ah, peluang jangan cube ditolak, huhu, worth a try la kan :p

    along: yeah, makin lame bile dah anak makin besar, baru perasan, bukan lagi senang nak jage, lagi susah.. banyak tanggungjawab lagi kita untuk dia, nak didik jadi orang..

    ReplyDelete

Tell me something

 

| | | I'm Ibu Emir | | | Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez