Tuesday, November 26, 2013

Singapore Day 2 - Part 1 - Jalan-jalan di Orchard Road

Day two di Singapore kite start dengan aktiviti di waktu malam dulu sebab masa ni saya ambik gambar dengan camera phone je. Day 2 di Singapore memang penat untuk Emir.. sebab siang tu, Emir kene cuci tempat dolphin dan sea lion jugak (tapi yang tu saya cerite kemudian)

Dipendekkan cerita, sekalian kaum kerabat tahu yang ibu saya sangat mementingkan ikatan kekeluargaan, maksudnya sedara sepapat yang 2 3 4 pupu semua kenal lah.. dan Mama saya ni pun in fact semua family kenal dia.. so biaselah orang tak kenal i, jadi bile orang tak kenal i, i will say - "saya anak An" hahaa baru orang kenai.. 

Dipendekkan cerita lagi, mak saya call cousin-cousin dia di Singapore bagi tahu yang i ada di Singapore, jadinya teruslah Auntie Nor ni telefon saya kata nak jumpe :D

Saya ok je.. yang tak OK - Emir sebab dia penat, tapi sebab dah janji.. kami on je...

Auntie Nor bawak kami ke Esplanade Singapore.. Esplanade ni ala-ala Istana Budaya dekat Malaysia, masa kami datang ada persembahan Indian Festival of Art.


Sepanjang jalan dalam kerete ini adalah lampu-lampu di Orchard Road.. Singapore ni memang ya ampun bersih.. 


Ingat kan tak de can nak berlatar belakangkan Marina Bay sebab Marina Bay dengan hotel kami ni jauh sikit.. sekali tak sangka ada peluang walaupunnn Emir muke dah seposen.. Masa ni betul-betul dia tak nak cooperate.. Segan jugak sebab Auntie Nor datang pada jauh untuk bawak kami jalan-jalan. Rumah Auntie Nor dekat Chua Chu Kang. dia kate 30 minit dari Bay Hotel. Lepas tu bawak lagi ke Orchard Road.. 


Inilah Auntie Nor..yang tolong ambik gambar husband Auntie Nor. Emir dah tunggang terbalik ..



Ingat kan nak jalan2 dekat Lion punye sign, sekali mamat bawah ni boleh pulak dah start keluar air mata tersedu sedan, tak mau berjalan... yang masa ni i betul-betulllllllll rasa nak gigit.. tapi memang faham sangat sebab Emir memang penat..pagi tu kami berjalan-jalan, tengah hari dia kene basuh itu ini dan train dolphin for two hours, lepas tu jalan lagi baru balik hotel, kesian jugak dekat dia. 



Gambar di atas adalah di mana Emir dah tak mahu gerak gerak. Jadi macam statue gitu, last last i terpaksa tebalkan muka naikkan sikit suara depan orang, depan auntie tu.. sebab Emir memang langsung tak mo bergerak..Nak dukung, i dah tak larat dah.. Auntie tu pun, at last cancel lah session nak berjalan-jalan di sekitar Esplanade tu..

Langsung auntie bawak kami makan di hawkers' stall yang sepanjang panjang tu majoriti menjual satay. Kira macam satay station. Hawkers stall adalah sesuatu yang sangat tidak common di Singapore. Tak banyak tempat ada stall gini-gini, jadi tempat-tempat macam ni kira jadi macam tourist attraction.. Unlike Malaysia, sana-sini kite boleh nampak gerai tepi jalan


Dan kami pulang ke hotel lebih kurang pukul 11.30 malam. Kesian Emir, balik hotel kalau hari pertama dia akan cari iPad dulu.. ini tak, terus tido..



3 comments:

  1. Kesiannya Emir. Fahamlah.macam.mana peel anak2 kalau penat. Mulalah buat ragam. Bestnya ada sedara kat sana boleh bawak jalan2. Kami sampai kat Marina Bay dulu pun dh petang and takdak singgha mkn2. Tak tau kat mana nak mkn sebenarnya. Hehe

    ReplyDelete
  2. cantiknya view tepi laut tu......emir penat sangat tu....sian dier...

    ReplyDelete
  3. Alorrr ksian emir. Mmg nampak penat betul rupa dia.. Penuh ngan xtvt seharian! Kite pun letih hehe..

    Apa2pun ciknad nak ucap tahniah pd emir! Bestnya dpt train dolphin

    Emir nmpk berisi sket hehe.. Gud gud :))

    Lama xdtg sini, baru arini dpt bw :)

    ReplyDelete

Tell me something

 

| | | I'm Ibu Emir | | | Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez