Sunday, November 24, 2013

Singapore Day 1 - Part 2

Sorry sayang-sayang, i ni semua bende nak cerita, semua gambar yang i rasa patut masuk, memang i nak masukkan dalam blog, bagus untuk kenangan sebab i kadang tu bile hati nak sangat pergi jalan-jalan, i akan bace balik entry-entry i.. and i just love how i put up my stories because i covered almost everything :)

Jadi dari Bay Hotel untuk ke Underwater World, kami kene naik Sentosa Express. Underwater World Singapore is located at Sentosa Island. Tiket untuk naik Sentosa Express adalah SGD4 sorang..Dan tiket hanya diperlukan untuk check in je.. lepas tu boleh buang tiket tu sebab memang tak diperlukan.

Sentosa Express ni akan stop dekat 4 tempat dan salah satu tempat yang famous adalah Waterfront station. Dekat sinilah terletaknya Universal Studio Singapore, Hard Rock Sentosa :) Untuk ke UWS, kami kene stop dekat last station, which is Beach Station. 


Dari Beach Station pulak, ada banyak pilihan sama ada nak naik beach tram ataupun bas sebab UWS ni  terletak di Siloso, agak jauh sikit dari Beach Station. So hari pertama tu, kami naik tram dan tempat turun tram di Siloso ke UWS hanyalah dalam 5 minit perjalanan. Kalau naik bas, dari tempat turun di Siloso Point ke UWS hanyalah dalam 3 minit macam tu. So terpulang mana-mana pun boleh. Beach tram dan bus tak dikenakan charge. naik je.. 


Di sebabkan i sorang, jadi entry-entry i ni ada yang pakai phone camera dan ada jugak yang pakai DSLR. Ikut mana dan.. so kalau u all tengok gambar blur2 tu dari phone camera la tu.. Kalau gambar cun sikit, itu dari DSLR.. yang pasti DSLR tu i main petik je huhu.. adalah boss ajar sikit-sikit macam mana nak guna.. 


Sampai-sampai kami jalan-jalan dulu, gambar dekat atas ini adalah jelly fish. Gambar dekat bawah ni ada elevator untuk kita menikmati underwater world.  Emir suka lah bende-bende bergerak-gerak macam ni..


Adalah gambar i satu hehehe.. nampak sangat dari phone camera kan.. Lense Emran ni jauh bebenor.. tak boleh ambik gambar dekat.. Kalau gambar dekat sebab tu i kene gune phone camera je.. and yes.. sorry ye, i malas nak edit gambar.. :)


Yang ni pula adalah Sea Dragon, kagum tengok ciptaan Allah yang ini.. macam daun.. Tapi satu je lah, UWS ni kecik sangat.. u can just spend 2 hours inside, itupun i dah campur untuk u all tengok dolphin show yang ambik masa dalam 30 minit.. So kalau nak selit-selit bawak anak tempat yang cepat habis, boleh lah bawak UWS ni.


Ini adalah ketam betul!! Pandai posing ketam yang sekor ni.. :) 


Emir memang interested tngok macam-macam makhluk Allah ini.. 


Nak tahu apa orang tengok. Ini kolam ikan pari. Staff dekat situ sibuk promote suruh i bagi makan ikan pari sebab katanya, UWS is the only place yang allow ray feeding.. :) I pun ambiklah pakej nak bagi makan tu, murah je SGD3, ingatkan nak suruh Emir buat.. tapi i tersilap teknik sebab masa i sibuk bagi "penerangan" dekat Emir, i cerita dekat dia yang ikan pari ni nampak je lembut tapi ekor dia boleh bunuh orang, and I referred him to Crocodile Hunter yang mati disebabkan ekor ikan pari.. dah budak ni takut pulak.


So, orang yang terpaksa bagi makan adalah I.. hehe, i ni seperti biasa adalah cepat penggeli, nak nak pulak kene bagi makan. Ikan pari ni masa dia nak ambik makanan tu lembut je, si Adeline tu kata lembut macam bontot baby hehe..  I suruh dia ambik gambar, dia ambik tangan i je :p


Dekat kawasan outdoor UWS ni saya cuma jumpe otter cage je.. yang lain cuma tempat makan dan tempat nak pergi dolphin lagoon.. Binatang lain yang i jumpe adalah Peacock yang dibiarkan berkeliaran. 


Dan akhirnya, sampailah kami di tempat yang dituju iaitu Dolphin Lagoon, masa ni Emir tengah tunggu the real dolphin trainer.


and Emir -- getting ready for the training. Yang training i akan cerita dekat lain entry.. 


Sesi training adalah 2 jam.. dan lepas je training, lepasss je tukar baju... ada orang dah start merengek.. i understand sebab memang penat kan.. masa ni je jam dah pukul 4 lebih..mamat ni dah bangun dari pukul 6 pagi..


To be continued...

3 comments:

Tell me something

 

| | | I'm Ibu Emir | | | Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez