Thursday, July 25, 2013

Ramadhan for a mother..

Alhamdulillah, rasa nya hari ni kite dah masuk Ramadhan yang ke 16. Me, alhamdulillah.. dari segi amalan sunat, rasanya memang banyak lopong-lopong lagi. InsyaAllah dalam meniti Ramadhan yang ke 15 terakhir ni akan cuba meningkatkan lagi apa yang terkurang.

Suasana di office agak "meriah". Kesian kawan-kawan Corporate Tax saya yang tengah bertungkus-lumus menyiapkan bangunan 88 tingkat company taxes yang mana due datenya adalah 31 July. Memang pulun habis, maklumlah berapa banyak Company yang kene diambil tahu.. Lagipun semua orang pun nak tahu kan, so it was not an easy job for them.. they are talking about million and billion and what not.

Tapi, satu yang saya suke di sini yang belum pernah i alami sebelum ni di Company yang pernah saya mencurahkan keringat, ramai kawan-kawan saya di sini walaupun sesibuk mana, ramai juga yang sentiasa singgah mini surau kami untuk Solat Dhuha dan bacaan Quran.. Alhamdulillah saya bangga ada kawan-kawan macam ni..

dan, tak kurang juga yang lupa terus amalan-amalan kita kepadaNya.. berdoa semoga mereka diberi hidayah olehNya. Kerja kerja juga, kepadaNya adalah yang paling utama.

Dalam bulan Ramadhan i believe, mothers are the busiest person. yerp, i definitely agree. Masa rehat yang pendek dan masa tidur juga pendek. Kalau bagi ibu yang bekerja, memang rasa habis kederat tenaga kite digunakan..

Rutin harian saya adalah bangun pukul 4.30 pagi, masak sahur / panaskan lauk apa yang patut. It is a must for me to makan lauk panas-panas and mesti ada satu lauk baru masak. of cos, it is a simple lauk, be it telur goreng, ikan goreng, ayam goreng (yes, semua goreng-goreng) tapi yang penting wajib lah lauk baru bukan lauk semalam..

Lepas habis sahur, sempatlah i tidur sekejap. dapat lah 30 minit pun jadi. I  have tried few times kalau tak tidur lepas sahur, alamatnya, i akan jadi ngantuk aka zombie dekat office..

Dekat office, there is no chance for me to do something else.. its about work related. of cos sekejap2 saya akan ke social media kejap untuk legekan fikiran, tapi tidor adalah tak ada dalam jadual. setakat ni baru sekali je i tidor dalam 20 minit sebab sakit kepala sangat.

Balik pukul 6, kelam kabut masak.. and my day ended around pukul 10.30 (paling awal ni) .. dan esoknya rutin seperti biasa..

so, memang tak ada masa untuk buat bende lain... rasa pack sangat.. itupun baru anak sorang, and anak dah besar. macam manalah mereka-mereka yang ada anak kecik yer.. lagi penat rasanya.. Alhamdulillah, encik husband pun ringan tangan jugak menolong bulan puasa ni..

Apa pun, it was a blessed, dalam kesibukan i masih boleh lagi masak untuk family kecil i. masak lagi best, sedap tak sedap belakang kira.. we know what we put in the ingredients. walaupun encik husband ni tak dak bunyi pun dia suke ke or tak suke .. but hoping that he is ok.. :) puji melambung belum pernah terima lagi ni.. puji tak lambung pun tak dapat lagi :p sesekali ada juga kami beli makanan luar kalau i tak sempat masak.

dan Alhamdulillah, Emir setakat hari ni masih lagi berpuasa penuh.. Emir adalah seorang anak yang sangat determined bab-bab agama ni.. Mungkin berkat i baca surah Al Luqman hari-hari masa mengandung dulu kot.. ? paling seronok bila kami sama-sama dapat buat tarawikh..

till then..
daa
Amira

4 comments:

  1. lebih kurang jer rutin kita..cuma my less hectic kat tmpt keje sbb flexi hours

    ReplyDelete
  2. selamat menunaikan ibadah di bulan utama ni mira..

    tak sabar nak tunggu anak besar leh bawa tarawih di masjid cam emir. moga emir jadi anak yg soleh :)

    ReplyDelete
  3. Rutin yg lebih kurang sama dengan i cuma i tak keje je so masa agak fleksibel .....

    ReplyDelete
  4. pdhal..ikutkan..penat sebenanya..but we just love it..dan anak suami kite buat kite rs happy ..

    ReplyDelete

Tell me something

 

| | | I'm Ibu Emir | | | Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez