Thursday, September 05, 2013

Contest tips - Hobi bercontest.

Tadi saya ada post tentang musim down saya. Ish, down betul.. tapi lepas saya pergi meeting saya decide untuk tarik balik entry saya. Malas nak layan emosi yang berlagu. cuma bagi yang sudah membaca, insyaAllah i will do the best for myself - which means i will find my opportunities, tadi pun ada department offer I untuk masuk department mereka. Mungkin rezeki agaknya? We will see insyaAllah.

Back to the above topic. Saya ada terima satu email (you know who you are) yang bertanyakan macam mana dan bagaimana untuk menang contest? Wow!! ok, sungguh ini bukan pertama kali orang bertanya. Sejurjunya saya bukan lah comper tegar, banyak dah saya tinggalkan. Tapi mungkin sesekali masuk contest, rezeki tu ada juga melekat pada saya , lepas tu pulak saya ni ada blog, ada Facebook, ade Instagram ada Twitter, dan suka pulak kecoh satu dunia, jadi nya orang anggap saya ni lucky.

Bukan ok, bukan!! saya tak lucky pun. Saya juga bukan pengcomper tegar. Kalau saya rasa nak masuk, saya masuk, yang ni pun dah 2 bulan, i repeat 2 bulan i tak hantar apa-apa contest offline :)

you will be surprised to see ramai giler comper dekat Malaysia ni yang hebat belaka sampaikan bila saya nak masuk contest tu ade perasan macam alaa mesti tak menang. Dulu tak ramai, mungkin sebab tiada pendedahan, tapi sebab sekarang ni social network makin menyerlah ada yang telah buat ini sebagai sumber pendapatan juga.

Kalau saya, saya terjerumus dengan alam contest ni pada kecik lagi, mase sekolah rendah saya dah suka dah. Tapi tidaklah aktif sebab mungkin kurang pendedahan. Tapi, sungguh saya pun bermula pada bawah. Masa zaman saya belajar yakni sampai saya ke universiti, hadiah terbesar yang saya terima adalah kasut Adidas dari Contest x-fresh!! happy gile babe.  Oh not to forget menang Roda Impian RM1,920 in 2002 tak silap. 

Ok, sapa yang nak tips kenalah baca sampai habis, bukan senang ye nak cari ilmu :p

Ok, saya mula dari bawah. from zero. i know nothing about Contest. Majoriti saya masuk online, cuma 2 tahun lepas saja saya masuk offline. belajar dari kawan-kawan sebab jujurnya hadiah offline adalah sangat awesome!! baiklah cukup lah cerita , memang kalau cerita takkan habis. nanti rajin saya sambung lagi.

and so  ini adalah tips dari saya yang tak seberapa untuk beginner, bukan untuk pengcomper tegar :)..........

1. Masuklah apa-apa contest pun, cuba yang mudah-mudah dulu. Yang senang maksudnya jenis yang dapat goodie bag  yang biasa pun tak pe. Yang ni kebanyakan orang mengharapkan masuk contest besar-besar macam Shell contest ke, PETRONAS contest. sah - sah susah nak menang sebab ramai benor yang masuk.

2. Jadi saya suggestkan you all pergilah masuk contest yang online dulu. banyak sangat contest online sekarang ni.  Kenapa saya suggest online, selalunya contest online dia tak memerlukan proof of purchase. maksudnya dia tak memerlukan anda untuk membeli barang-barang mereka. Sebagai permulaan eloklah cuba ini dulu

3. Please please please, yang masuk contest ni, yang menang tu percayalah hanya berapa peratus je dari contest yang dihantar. :) kalau 10 masuk, mungkin satu je yang sangkut. Macam saya sendiri, my KPI everyday is, one contest per day, itupun online je lah, dan selalunya KPI tak jalan pun. tapi saya akan buat pada hari lain. so can u imagine berapa banyak yang i masuk. Banyakkan? dan berapa sangatlah yang saya menang kan. kadang tak de pun. oh, talking about my KPI, saya baru buat starting September :p dulu pernah buat, tapi jadi sebulan je hahaha

4. Contest ada banyak mechanism, Let me list down for your reference.

a. Offline contest
b. Instagram contest
c. Facebook contest
d. Twitter contest
e. Contest dari laman web - contoh macam Maxis, Era.fm, Hotfm, Samsung
f. Blog contest

5. dan dalam contest ini juga macam-macam cara digunakan untuk mencari pemenang contohnya 

1. Gambar paling kreatif
2. highest vote - ni saya paling menyampah
3. Slogan terbaik 
4. Highest purchase
5. Lucky draw
6. Signature paling kreatif
7. Highest score (games contest)

Jadi bergantung pada juri bagaimana untuk menentukan dan selalunya contest based on highest vote ni banyak sangat penipuan. kalau ada organizer yang teruskan memang akan selalu kene kutuk lah.

6. Lama-lama bila dah selalu masuk, you taulah you terror kat mana :) itu rahsia masing-masing

7. dan percayalah setiap pengcomper even kawan-kawan sendiri mereka ada senjata masing-masing maklumlah kami sendiri pun bersaing. Apatah lagi kalau hadiah yang ditawarkan tu best. but to me, percayalah pada rezeki. Baru-baru ni, saya sendiri terpaksa gigit jari. Saya ada tolong kawan saya ni dalam contest, sekali she won the Grand Prize!! yang Grand giler.. terkilan? of cos, u kan manusia, but c'mon, Tuhan dah bagi dan letak rezeki you dekat mana. Kalau bukan contest, mungkin suami makin sayang? *sambil kipas-kipas suami sendiri supaya dia tergerak hati nak ikut isteri dia ke Singapore

8. Berbalik kepada Point no 7, menang kalah adat bertanding. For some reasons, kadang-kadang you memang mengharapkan kemenangan tersebut tapi once again, bila Result, bukan nama you yang naik. jadi jangan lah dengki. Frust boleh, saya pun pernah frust juga. Contest Mamil Gold announcement adalah first contest yang saya kecewa ya Ampun. Mana taknya, mula-mula contest tu pilih 10 orang terbaik yang mana saya terpilih, dari 10 orang, PIC (person-in-charge) call kata, dari 10 akan cari sape yang highest vote, dan 3 teratas akan menang RM50K. I swear that i was at the top 3!! tapi bila result keluar lain pulak jadinya! Dah la malu betul nak mintak orang vote. bila ditanya, contest was based on 50% votes and 50% from judges (bab2 tukar rules ni adalah sangat common dalam contest, belum lagi result tak diumumkan, ataupun bila diumumkan tak dapat hadiah sampai sudah, contohnya i menang contest BellaVita dari Neelofa, sampai sekarang tak nampak pun hadiahnya) and informed - keputusan adalah muktamad and sebarang surat menyurat takkan dilayan.  Memang susah nak terima especially bila u dah letakkan usaha you, tapi well, life has to move on. Its ok not to be Ok at some time, but its not OK to be OK all the time. 

9. Ok , kalau ada yang berminat, ini adalah link yang saya selalu ikut untuk tengok contest terbaru

http://contest.1000savings.com/
http://devidalildevil.blogspot.com/search/label/CONTEST%20CRAZE

dan of cos kawan-kawan pun saling membantu. kawan-kawan yang mempunyai minat yang sama. Kalau kawan saya tak boleh share lah :p bende tu akan datang sendiri insyaAllah. Kawan-kawan saya ni Ezna, Suzi, dan Ayu merekalah sifu untuk saya. Sangat hebat. Kalau kami berborak, i lah orang yang paling blur -- paling banyak ketinggalan.. :)

10. Selamat bercontest.. itu yang saya cuba nak share :)

6 comments:

  1. suka bc kemenangan kwn2...kita pn bkn aktif..mana yg sempat & senang...heheh..tp ada gk contest yg tk umum2 result tp kemain soh org vote..hampeh tul

    ReplyDelete
  2. i bercomping sekadar terdaya..o yess...masa sek rendah pun i masuk contest..sek men quit contest sbb i sek agama..sgt bz..dulu2 bkn senang nak dpt info psl contest and tak de modal sbb budak sek..masuk uni and keje pun i tak join contest...i start join contest masa lps lahirkan zharfan...start dgn baby contest then merebak sampai sekrg..errr terkomen panjang la plak hehehe my passion lah katakan ;)

    ReplyDelete
  3. i belum tahap sifu lagi...


    still belajar..


    u lagi hebat :)

    ReplyDelete
  4. saya suka jenguk sini tengok kak mira menang apa and apa hehe.. x kisah la memang apa, janji enjoy kan..

    hanya org ada minat join contest je paham minat msg2 kan..

    lagipon dengan contest at least kita dpt rasa/guna/pakai apa yg jrg kita rasarasa/guna/pakai tu.. contohnya kak mira selalu menang hotel voucher kan yg best2.. kalau pakai duit sendiri mungkin kita berkira skit kan..

    all the best kak mira..

    ReplyDelete

Tell me something

 

| | | I'm Ibu Emir | | | Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez