Friday, February 17, 2017

Festival Catur Putrajaya 2017


Antara milestones terbaik Emir dalam chess adalah Festival Catur Putrajaya, to that, I need to record it somewhere for your future reading insyaAllah.

First of all, this Festival Catur Putrajaya was held at Menara Seri Wilayah, Presint 2, Putrajaya. This is by far, the biggest chess event that we have attended and participated. Mana taknya, seramai 1200 orang peserta yang bertanding dan memeriahkan festival ini.


Ini adalah jarang-jarang berlaku, selalunya Emir akan sampai ngam ngam sahaja. Tapi untuk hari ni Emir antara orang yang terawal masuk ke dalam dewan dan bersedia untuk menunggu lawannya. Lagipun, malam sebelumnya kami memang bermalam di Putrajaya, jadi tidaklah kelam kabut untuk tiba di sini..


Penghargaan besar harus diberikan kepada wanita yang tertutup mata ni. (takdak gambar lain haha) Secara peribadi, ibu memang kenal rapat dengan dia. Anaknya ada 3, dan ketiga-tiga anaknya minat chess dan ada rekod yang cemerlang dalam chess. Disebabkan minat anak-anak dia yang mendalam dalam chess, secara tak langsung mendorong Yan dan husbandnya untuk bergiat aktif dalam pembangunan chess..

Mereka adalah orang kuat di belakang tabir Festival Catur Putrajaya. Memang orang kuat. Siang malam berjaga untuk pastikan event ni berjalan dengan lancar. Walaupun nama mereka tak diumumkan sebagai orang kuat, penggerak Festival ini tapi kami orang-orang belakang tahu jerit perit pasangan ini dalam menjayakan Festival Catur ini.

Tahniah (walaupun i tak sure u bace ke tak dekat sini).. Pedulikan mulut orang lain ok, Someone who loves to complaint will always find ways to complaint. so just ignore and continue to be happy alrite :) Sampai sekarang i rasa bersalah tak dapat nak tolong you..


Kali ini ibu tak banyak teman Emir masuk ke dalam dewan. Ibu pun tak pasti gambar di bawah ni masa Emir game yang ke berapa.


Sebabnya ibu bz (ok tak bz - cuma meneman je) teman papa buka booth khat di sini.. Ini kali ketiga Papa buka booth.. Tapi ibu dan Papa takde lah nak promote sangat kali ni.. sebabnya sibuk paying attention untuk game-game Emir yang seterusnya..


Papa bersama anak sulung Yan .. sebaya Emir


Pembeli khat Papa.. 


Susah sikit nak buat promo, sebabnya, ibu dan papa lagi banyak berborak dengan parents lain dan juga ni haa.. melayan bebudak.. 


Dan ini Emir di game terakhir. I tell you, memang berdebar betul ibu tengok Emir main. Emir dan opponentnya untuk game yang terakhir antara yang paling lambat sekali habis, jadi orang pun dah kerumun tengok game Emir. Ibu tak mampu nak ambik gambar sebab dada berdegup kencang tengok anak main.. 


Alhamdulillah in total Emir berjaya mendapat 7.5/8, semua menang kecuali satu game draw. Untuk rekod, ada 8 game kesemua nya dan satu game 20 minit time control. In total, satu game lebih kurang 40 minit.

Alhamdulillah untuk pencapaian kali ini, Emir berjaya mendapat tempat kedua dari 500 ++ keseluruhan peserta yang bertanding untuk kategori Emir - bawah 12 tahun. I'm so proud of you Emir.. 

Hadiah disampaikan oleh Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor..


Emir bergambar bersama pemenang-pemenang hadiah utama setiap kategori.


Dan paling manis, pemenang hadiah pertama juga adalah dari sekolah sama dengan emir..Perempuan pulak tu.. Juara mendapat RM350, Emir mendapat RM200


and it is so difficult to get this shot, banyak sangat dramaa.. haihh


Emir bersama personal Coach nya. Coach yang banyak bantu Emir hingga ke peringkat sekarang..
Coach Emir pun masuk bertanding juga dalam kategori Open..


Oleh kerana peserta-peserta dari sekolah Emir menunjukkan prestasi yang sangat mengkagumkan, mereka juga berjaya menggodol Pasukan Terbaik Sekolah Rendah


Acara tamat pada pukul 840 malam.. Phew.. penat jugalah.. tapi Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah, kejayaan Emir datang di saat emosi saya tak berapa stabil.. Allah itu sebaik-baik perancang.. 


2 comments:

  1. TAHNIAH EMIR .....
    MY SON PUN MASUK .... U09
    TAK SAMPAI SETAHUN LG TERLIBAT DLM CHESS NI ....
    TP BG JE DIE PENGALAMAN BERMAIN ... PUPUK MINAT DIA DULU

    ReplyDelete
  2. Terima kasih.
    Takpe pelan-pelan, insyaAllah kalau dia minat boleh teruskan. Emir sebab dia minat. and bapak dia pun semangat hehe

    ReplyDelete

Tell me something

 

| | | I'm Ibu Emir | | | Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez