Monday, March 14, 2016

14 March 2016 - Birthday saya dan chess

Alhamdulillah 

Diberi kesempatan olehNya untuk menginjak ke angka 34. Betullah kata orang, bile kite makin dewasa, bila umur kita makin banyak, tiada yang mahu kita harapkan melainkan dikurniakan kesihatan yang baik dan sentiasa di bawah limpah kurniaNya. 

Tahun ini sebenarnya i hampir terlupa hari jadi sendiri. Tapi bile berjaga tengah malam, banyak pula message masuk.. dan baru perasan! 

ish ish ish.. 

Sebenarnya sekarang ni saya berada di Perak sebab Emir masuk  Chess Competition 2016 di UTP, Perak. Ini adalah penyertaan Emir untuk kali kedua dan i sangat teruja sebab buat dekat universiti sendiri kan.. 

Masa sampai saje UTP, memang terkejut tengok pemandangan UTP yang memang 360 darjah lain pada zaman saya. Zaman saya dulu nak isi minyak paling dekat pun 30 minit dari Universiti, tok sah cakap lah fast food restaurant semua.. Dulu cuma ada satu baris kedai Taman Maju.. 

sekarang .. sebut saje.. McD, KFC, Pizza Hut, Dominos, shopping mall pun ada, Tesco pun ada... 

Masa saya tengah final year, bangunan baru cun melecun tu baru siap, jadi memang tak hairan lah ramai di kalangan kawan-kawan i sendiri yang tak sempat pergi ke library atau kawasan Chancellor's  complex.. 

Kalau jadi warga UTP, memang agak bangga dengan senibina dalam UTP ni.. sebab tu bila Emir ada competition di sini i teruja.. 



Gambar ni ambik dalam library dan Emir lah yang tukang tolong ambikkan gambar melayan mak nye .. Dia tak boleh nak cakap banyak lah sebab hari ni 14 March birthday mak sendiri.. dia kene kasik can layan birthday girl..

I tanya Emir, what will you gonna get me for my birthday, and he answered - a medal!

FYI - National Age Group chess competition is held once a year to select Malaysia representative for international tournament. so most of the chess players will look forward for this competition. oklah not only for a chance to represent Malaysia but also to measure themselves against all players around Malaysia. 


This year was Emir's 2nd participation. Tahun lepas Emir masuk mase dia baru saje 3-4 bulan berjinak dalam chess. Tahun ni lepas dah di-drill dengan bapak sendiri dah tentulah mengharapkan performance lagi baik kan dari last year.

Pertandingan berlangsung selama 3 hari dari hari Sabtu sehingga hari Isnin. Setiap hari ada 3 game di mana setiap satu game setiap peserta di beri 45 minit (kira kalau dalam satu game tu lebih kurang 90 minit lah)..  nak tak nak memang mak pak kene bergabung.

Ini masa perlawanan pertama, i sendiri tak ingat Emir lawan dengan sape, kene check balik rekodnya..


Kagum dengan semangat mak ayah yang datang untuk beri moral support kepada anak-anak. I personally think that nowadays we are more family oriented.. which is a good thing.. ini saya ada upload rupa mak ayah yang menunggu, sebenarnya pelbagai ragam lagi.. ada yang bawa teropong, ada yang bawa siap tilam bagai.. ye lah pertandingan dari pagi hingga ke petang.. ada yang datang dari jauh, takkan nak patah2 balik kan..


Untuk rekod keluarga, pencapaian Emir ibu sendiri kagum. Alhamdulillah. Syukur pada yang Esa. Hari pertama ada 3 game, Emir menang ketiga-tiga game dengan melakukan satu upset kepada ranking pertama dalam pertandingan pada kali ini.. Terkejut ibu.. 

Pada hari pertama Emir di tangga teratas.. 

Kalau ikutkan Emir bukan lah favorite untuk pertandingan, ye lah -- kire muka baru.. sebab itu jugalah lawan-lawan Emir semuanya kuat-kuat belaka.. Dalam chess, kalau markah kite kat bawah selalunya kite kene mengadap orang-orang yang terror mengikut sistem markah (ok too technical to explain), tapi macam tu lah.. Cuma kali ini, kalau ikut pairing (lawan Emir), memang superb superb terror belaka..

Contoh macam di bawah ni, Emir lawan this boy pada hari kedua. This boy was a champion last year. Tapi dalam berpuluh-puluh peserta yang ada, Emir dipilih untuk melawan this smart boy. anyway, its a good exposure for Emir, he learnt a lot from the game. Emir gave a good fight till the end, tapi Emir kalah. His first lost in this tournament. Anyway, this boy once again became a champion in this tournament.

Hari kedua untuk rekod, ada 3 game, Emir kalah satu dengan budak bawah ni, seri satu dan menang satu.. Untuk itu pada hari kedua Emir jatuh ke tempat yang ketujuh.


Pagi tadi, perlawanan pertama, Emir kene lawan this boy berbaju merah ni.. Sorry tak nak tulis nama mereka-mereka :D..  This boy im telling you is one smart boy. Really smart.. umur 9 tahun tapi dia adalah the youngest candidate untuk dapatkan title master dalam chess. (kire pangkat tertinggi lah).. dan budak ni dia bukan sahaja terror dalam chess, malah sukan-sukan yang lain juga, kire all rounded.. Emir kalah dengan budak ini ..


Ibu tak perasan pula ibu tak ambik gambar yang lain especially masa Emir lawan dengan seorang budak yang mengambil masa selama 75 minit.. last-last game tu draw.. :D

Dan bawah ini adalah beberapa gambar Emir dan lawan-lawannya sepanjang pertandingan..



Dan hari ketiga iaitu hari ni, ada 2 game, Emir kalah sekali dan menang sekali.. sangat lah tie break untuk dapatkan tempat sebagai seorang pemenang hadiah, kerana cuma 10 hadiah yang disediakan.. dan Emir dengan 5.5 adalah betul2 border line sama ada untuk dapat hadiah atau tidak.. Berdebar juga sebab katelah Emir dapat no 11, surelah mak bapaknya frust juga kan, sebab sangat sipi untuk menang.. kalau dah jauh nombornya tak pe lah..

Tunggu punya tunggu,  result pun keluar.. Result pula terus keluar online di laman web chess yang satu dunia boleh access. Alhamdulillah Emir dapat no 9 sebab tie break Emir tinggi.. (the more u lawan dengan orang kuat, the higher your tie break is).. Rezeki.. terus senyum lebar bapak Emir ..




Group photo dengan top 10 untuk umur 9 dan 10 tahun.. FYI - ada beberapa kategori untuk national age, U6G, U6B (bawah 6 tahun lelaki dan perempuan), U8B, U8G (7 dan 8 tahun laki dan perempuan), U10B, U10G (9 dan 10 tahun laki dan perempuan) U12B, U12G, U14B, U14G, U18B, U18G..

i tell you budak-budak ni main chess is to me beyond their age.. so many techniques they have learnt. rupenya i baru tahu, technique dalam chess ni banyak gile.. its not about attacking the queen and getting the king.. its all about strategy and planning..

Untuk Emir, ibu tahu Emir suka chess.. In fact Emir pun ada cita-cita juga nak jadi coach chess satu hari nanti. Ibu doakan Emir berjaya dalam bidang yang Emir ceburi dan sentiasa jangan lupa solat..



Dan seperti yang dijanjikan oleh Emir, Emir berjaya beri hadiah medal untuk ibu di harijadi ibu. Terima kasih Emir..

2 comments:

  1. Happy birthday mira.... Bravo emir... Clap clap clap... Tetiba rasa syahdu baca ayat mira yang last... Janji seorg anak tertunai ...( ish ish over sensitif plk sejak dh tua ckit ni) huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Aimi.. Haah betul kite makin sensitif bile dah tua. Betullah putaran alam tu, kite lama lama jadi mcm baby balik

      Delete

Tell me something

 

| | | I'm Ibu Emir | | | Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez