Thursday, December 20, 2012

Pengalaman baru || Akad nikah di Kedah


Saya kurang pasti sama ada ini adalah kebiasaan di Kedah atau tak tapi bagi I, ini adalah pengalaman yang baru.. Baru-baru ini kami ke Jitra untuk meraikan pasangan baru berkahwin. Jadi masa akad nikah, akad nikah di jalankan di masjid.. 

Tapi satu yang menarik, tok kadi tak benarkan nikah di adakan di dalam masjid, jadi akad nikah diadakan di dalam kontena yang terletak di luar surau / masjid..

Apapun, yang penting, upacara wajib selamat dijalankan.. dan akhirnya cousin kami Syafiq kini telah selamat menjadi seorang suami kepada Rohaniza dengan sekali lafaz :)



sedara mara terdekat yang hadir, kontena ni selesa siap ada aircon semua..



semasa akad dijalankan :) steady je .. yang tepi belah kanan tok kadi adalah bapa pengantin perempuan..



Alhamdulillah, dengan sekali lafaz saja ... 



tak sure apa yang buat pengantin ni senyum hehehe.. 



pengantin bersama kedua ibu bapa pengantin lelaki.. 



paling best, bab makan.. mana taknya.. makan makanan lauk kampung memang best ;) 

p/s i tak da sekarang ni sebab ada team building di Sungkai.. :)

5 comments:

  1. TAHNIAH UNTUK KEDUA-DUA PASANGAN TERSEBUT. SELAMAT PENGANTIN BARU :)

    Kak Mira :)
    Ni area mana eh ? Miza pun tinggal kat Jitra tapi tak tahu pulak ada sesetengah tempat kat Kedah takleh akad nikah dalam masjid. Tetiba terfikir bila turn Miza nak kawin. hehe

    ReplyDelete
  2. salam miza.. kawin ni dekat area wang tepus.. rasa kawin dalam masjid or luar masjid bergantung kepada tok kadi kot.. rasa tok kadi ni dia mungkin risau takut ada yang datang masjid tak hormat masjid.

    ReplyDelete
  3. You know what mira, my cuz in law nikah in aussie baru2 ni. And from the pix, it was similar. Cuma bukan dlm kontena la, diorg buat garden wedding. Tp the bride and groom.duduk bersebelahan kat meja with the tok kadi and parents sekali.

    ReplyDelete
  4. kan ... lagi satu i rasa yang ada wedding macam ni dekat indon.. dekat indon kan kawin sebelah menyebelah.. lepas tu tutup dengan selendang

    ReplyDelete

Tell me something

 

| | | I'm Ibu Emir | | | Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez