Tuesday, April 04, 2017

Tips to Hong Kong || Apa perlu tahu di Hong Kong

Bagi tips setelah pergi melancong adalah aktiviti kegemaran saya sebab untuk saya, knowledge is to be shared. So, i will make it short and sweet.

(1) Cuaca di Hong Kong


Terpulang kepada pilihan masing-masing. Hong Kong beriklim subclimate, maksudnya, kalau panas, panas ya ampun, tapi kalau sejuk, menyenangkan. Jadi kalau kita nak pergi ke sana, kita kene observe cuaca mana yang kita nak pergi. Sebagai rujukan, kalau Jun July tu, iklim di Hong Kong sangatlah panas. panasnya memang sangat panas dan kering. Ada kawan ibu yang pergi masa musim Jun July ni (maklumlah cuti sekolah) tapi katanya membazir, sebab pergi dengan kanak-kanak, beratur di Disneyland bila q yang sangat panjang dan cuaca yang panas adalah sangat mencabar.

Kalau Ogos pulak, Hong Kong asyik hujan je, jadi kacau pulak perjalanan kan.. 

Masa kami pergi, kami pergi bulan January. Memang masa ni musim sejuk di Hong Kong. Tapi tidaklah keluar snow. Cuaca dalam 10 - 16 celcius. Kalau jalan memang sangat  selesa, rasa chill macam tu. Beratur pun tak de hal. Cuma bila naik dekat The Peak tu, ya Allah sejuknya i tak tahan. Jadi kalau nak pergi bulan January, boleh la bergaya dengan baju bulu bulu :)

(2) Airlines


I dont think i need to explain la kan. Ikut kepada kemampuan masing-masing. Saya naik Air Asia saja.  Beli masa Sale. Untuk 3 orang termasuk tax, luggage, makan dan minum dan insurance, return ticket, kami cuma bayar sebanyak RM1,500 saja. Pendek kata sorang dalam RM500. But it is compensated with small seats and all, but im fine with that. Perjalan pun dalam 3.5 hours saja. Adik saya beli dalam bulan Disember, jadi bayaran untuk adik saya dalam RM800

(3) Octopus Card


Husband saya ada cerita mengenai Octopus Card di Hong Kong. Jadi saya copy paste saja.

Our modes of commuting and communicating while in HK.

Di HK, di kebanyakan lokasi pelancongan ada disediakan wifi utk awam oleh gomen HK. Celcom ada daily roaming, tapi mahal Rm38 sehari. Umobile katanya ada daily roaming @ rm10 sehari di HK tapi xjumpa pulak cara nak subcribe, penat godek godek xjumpa juga. Jadi buat aja cara biasa,kita beli local simcard HKD50 dan terus subscribe internet seminggu dgn kredit yg diberikan. My wife prefer more expensive mode ( die beli starbucks, haha)

Utk jalan jalan kite naik public transport aja kat HK nie. Senang. Train, bas,tram semua ada. Utk nak tau route pakai apps google maps aja. Buh destinasi semua option samada naik bas,train akan keluar lengkap dengan jadual kekerapan ,stesen mana nak masuk, pertukaran line di mana , exit pintu yg mana (oh ,each subway station has plenty of exit, exit yg betul akan mempercepatkan perjalanan) dan estimated time.

Nak senang naik public transport,kene pakai octopus card nih. Yg pink tuh utk budak. Kalau tidak tiap journey kene ngadap mesin tiket, tiap kali naik bas/tram kene ready duit kecik yg mana amat melecehkan. Pakai octopus kad nie jer senang, tap and go. Nak topup pun senang kat mana mana stesen boleh buat. Kalau ade balance yg tak habis boleh claim kat airport sebelum balik. 

Octopus Card boleh dibeli di Airport. Tempat jualan agak confusing sikit, jadi please ask the security or offices around the airport.

(4) Orang Hong Kong

Quite friendly. In fact you can easily differentiate Hong Kong people dengan China Mainland :)

(5) Public toilet

I still want to put this as one of the tips. Sebabnya i experience this masa dekat Hong Kong. Kalau kata nak pergi cari public toilet nak nak di MTR, baik lah batalkan niat saja sebab agak sukar untuk dapatkan public toilet di sini. Public toilet hanya senang di stesyen stesyen besar itupun beriaaa nak cari.. In fact, kalau dekat Shopping Mall pun kene pusing-pusing. So kalau bawa anak kecil, there is no such thing as "wait first". Kalau tak, menggagau nak cari public toilet.

(6) Where to stay


Banyak pilihan. Kalau orang nak ke Disneyland, boleh tinggal di Hotel Disneyland. Tapi macam saya, saya sendiri pilih tinggal di Tsim Sha Tsui sebab lokasinya yang sangat strategik di laluan utama pelancong dan tempat saya tinggal berdekatan dengan Masjid Kowloon. Hanya 3 minit ke  Masjid Kowloon dan 2 minit ke stesyen MTR Tsim Tsa Shui.

Untuk accommodation, saya pilih AirBnB berdasarkan recommendation dari AirBnb user. Host AirBnB saya telah mendapat title Super Host, jadi memang i book rumahnya sangat awal. Lebih kurang dalam 6 bulan sebelum tarikh ke Hong Kong.


Memang menjadi pilihan saya untuk dapatkan rumah yang boleh masak. Boleh baca detail pengalaman saya di sini..


(7) Halal Food in Hong Kong

Easy. Senang. Mudah. Tinggal di kawasan Kowloon agak mudah untuk dapatkan makanan halal cuma makanan halal di sini bagi kami agak mahal. Kalau kebab biasa saja pun sudah RM30++ duit kita. Kami cuma sekali saja makan di luar (tapi rajin menyinggah cafe nak pekena kopi :p). Kami makan di Restoren Dim Sum (Ammar Mosque Canteen) di Wan Chai


Tapi bagi siapa yang nak masak boleh la ke Haiphong Road untuk beli daging mentah yang halal.


(8) Tiket Disneyland

Ini kami tawakal saja. Sebab kalau tengok di website di Malaysia, even di Hong Kong sendiri memang banyak agensi yang menjual tiket Disneyland dengan harga yang murah dari tiket sebenar. 

Jadi first of all, check Disney's website first in case there is any promotion. Untuk kami agak sayang sikit, sebab cuma minggu Chinese New Year (minggu kami di Hong Kong) saja, Disneyland tidak menawarkan apa-apa promosi. Kalau tak, ada promosi 2 hari tiket ke Disneyland dengan harga yang sangat murah.

Jadi sebab tak dapat promosi, kami memang redah mencari tiket dengan harga yang murah. Ada satu page di Facebook (maaf kami sendiri pun tak ingat), kami main tekan saja dan uruskan payment dan tawakal. Nasib kami baik sebab penjual tersebut memang jujur dan dia sendiri berada di Hong Kong untuk serahkan tiket kepada kami di Disneyland. Jadinya kami cuma beli tiket RM100 lebih murah dari harga asal.

Otherwise you can also get cheaper ticket at the Airport. Same juga kalau nak beli tiket Ocean Park.

(8) Tempat Shopping

Tanpa rasa bersalah, Citygate Hall. Murah gile. Full stop. Kalau nak beli souvenir kecil-kecil, Temple's Market agak murah sedikit dari Ladies Market

Ok baiklah, itulah je la kot, apa-apa lagi nanti saya tambah.

Untuk rujukan, boleh check semua entry saya. Saya cerita dengan agak detail juga berkenaan dengan pengalaman saya di Hong Kong.

Day 1

Day 2

Day 3

Day 4

Day 5

Day 6

Day 7

Others




1 comment:

  1. Ok...
    Da ade tips sikit...
    Ade rezeki nak gi sana nanti...

    Done follow...

    ReplyDelete

Tell me something

 

| | | I'm Ibu Emir | | | Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez