Sunday, December 13, 2015

Emir and chess: Lesson learnt

Salam 

Apa khabar semua. Memang setiap hari saya teringin sangat nak update, tapi bile sampai malam, terasa malasnya.. Jadinya banyak cerite dah ketinggalan 

-- perkahwinan adik saya masa bulan Oktober 
-- beberapa pertandingan chess yang Emir masuk dan menang
-- Emir mendapat tempat yang baik dalam peperiksaan
-- tak kurang juga pahit maung di tempat keje 

Tapi takpe.. kalau ada rezeki dan kelapangan insyaAllah saya update. 

Ok ini bawah ni saya update cerite Emir semasa bertanding dalam pertandingan 7th IIUM Chess Invitational Tournament 2015 pada 25 Nov.

Pusingan pertama Emir lawan dengan anak ini  yang berpakaian jaket Selangor yang akhirya juara dalam pertandingan ini. Emir Alhamdulillah makin lama prestasi makin baik dalam chess, dia pun makin minat untuk menjadi chess player yang baik. I sebagai mak, ikutkan saje minatnya... 


Sebenarnya, kejayaan Emir ni jujur i cakap lebih pada usaha ayah dia (aka suami i lah).. Papa Emir memang sediakan plan yang sangat details untuk kejayaan anak dia. Siap ada file, jadual bagai... i pulak yang kagum. I know husband has a target for his son, insyaAllah.

Berbalik pada tournament ni, Emir kalah :D biasalah adat pertandingan, ada kalah dan ada menang, tapi disebabkan Emir kalah dengan baik, dia ok.. sangat ok..

Minggu lepas, Emir ada masuk pertandingan chess (nama dirahsiakan), tournament ni la yang paling paling Emir terkesan sekali dan sepanjang i jadi mak Emir, this is the tournament yang i nampak Emir paling down, down sedown-downnya.

Sebab...

Emir kalah dengan cara yang tak sepatutnya. Pendek kata, the opponent takes advantage on him, or should i say cheating... and yes, at that time, Emir was in the lead.. dipendekkan ceite Emir tak reti nak defend diri dia, dan kekalahan di tangan dia.

Sedih betul hati Emir masa tu.. and tell you, it was not an easy task to console him..

Tapi sekarang dia sedar, lesson learnt, perlunya untuk speak up dan mempertahankan diri... Kadang-kadang terror macam mana  pun, luck is not on our side. Biaselah tak semua yang kite nak tu dapat. hari pertama dan hari kedua lepas kekalahan tu, Emir masih lagi teringat-ingat. bila hati dia dah tenang, i cerite, slow talk dengan dia.. kire macam nak bagi tau dia "dunia tu memang tak indah" "manusia banyak ragam"... 

paling utama, macam mana pun orang buat kite, mesti sentiasaaaaa main dengan jujur. Rezeki mungkin tak datang hari ni, tapi akan datang kemudian. orang yang suke take advantage, kemenangan untuk dia hari ni, tapi tak semestinya esok.. 

Lama-lama dia ok, dan alhamdulillah sekarang ni pun dia dah ok..


Ramai sangat orang kata, Emir makin sihat.. memang tak dinafikan.. selera makan dia naik..buat masa sekarang i biarkan je lah dia makan.. (note: ada juga orang tegur suruh i jaga makan emir, suruh emir exercise lah, hai lah sayang, tak sesuai ok as orang luar tegur cara saya jaga anak,.. ok lah nak tegor but not in sarcastic way).. 



Emir pakai kopiah yang mak saya beli dekat Uzbekistan baru-baru ni.. mak saya kata emir pakai macam ni dah macam budak Uzbek..


till then.. 


2 comments:

  1. Emir sgt bijak. Bagusnya sbb u n ur husband kenal n tau apa kelebihan anak. Kadang2 kita tlepas pandang psl ni (note to myself). Tahniah emir

    ReplyDelete

Tell me something

 

| | | I'm Ibu Emir | | | Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez